SINAGOGA RENASCE EM LISBOA/ SYNAGOGUE IS REBORN IN LISBON
is the title of this article published today, December 27, 2007 by the Expresso national newspaper, online version (http://expresso.clix.pt/Actualidade/Interior.aspx?content_id=374702). The article states that a group of residents from greater Lisbon who have discovered their Jewish roots have formed an organized Jewish community in the Ohel Jacob synagogue, founded by Ashkenazi Jews fleeing the second world war and directed by Hahaber. Some of the people interviewed lamented their non-acceptance in other synagogues.
2006/12/25
REVISTA PÚBLICA MAGAZINE, JORNAL PÚBLICO NEWSPAPER
24 de Dezembro de 2006
Judeus Portugueses em Inglaterra, Dias, Lopes, Nunes.. são nomes portugueses em Londres. São ingleses e judeus. Chegaram há 350 anos de Portugal. Foram dos primeiros a chegar.
Susana Moreira Marques, p. 40
The above article (Portuguese Jews in England, Dias, Lopes, and Nunes...are Portuguese names in London. (They) are English and Jews. (They) arrived 350 years ago from Portugal. (They) were some of the first to arrive.) occupies eight pages of the Sunday magazine of the prestigious Portuguese national newspaper, Público. The piece includes full page pictures of a painting in the Jewish museum of Abraham da Costa (1704-1760) , the cemetery in Mile End, a painting of the interior of Bevis Marks synagogue and Ladino singer Yasmin Levy with an accompanying article.
24 de Dezembro de 2006
Judeus Portugueses em Inglaterra, Dias, Lopes, Nunes.. são nomes portugueses em Londres. São ingleses e judeus. Chegaram há 350 anos de Portugal. Foram dos primeiros a chegar.
Susana Moreira Marques, p. 40
The above article (Portuguese Jews in England, Dias, Lopes, and Nunes...are Portuguese names in London. (They) are English and Jews. (They) arrived 350 years ago from Portugal. (They) were some of the first to arrive.) occupies eight pages of the Sunday magazine of the prestigious Portuguese national newspaper, Público. The piece includes full page pictures of a painting in the Jewish museum of Abraham da Costa (1704-1760) , the cemetery in Mile End, a painting of the interior of Bevis Marks synagogue and Ladino singer Yasmin Levy with an accompanying article.
2006/12/21
FIRST KOSHER PORT WINE IN THE WORLD
The Royal Wine company, founded in 1848, has produced the first kosher port wine in the world with grapes grown in the Upper Douro Valley at the Quinta do Brunheda vineyard. For the first time in 500 years, since the forced baptism of 1497, kosher products are once again being produced in Portugal such as table wines Terras de Belmonte, Sepharad and Ben Rosh(Captain Barros Basto). Olive oil labels include Ribeiro Sanches and Sefaradi. More on these products to follow.
The Royal Wine company, founded in 1848, has produced the first kosher port wine in the world with grapes grown in the Upper Douro Valley at the Quinta do Brunheda vineyard. For the first time in 500 years, since the forced baptism of 1497, kosher products are once again being produced in Portugal such as table wines Terras de Belmonte, Sepharad and Ben Rosh(Captain Barros Basto). Olive oil labels include Ribeiro Sanches and Sefaradi. More on these products to follow.
PICKING SEASON IN THE DOURO VALLEY
from left to right:
Rabbi M. Seckbach from Israel
Rabbi G. Dzialoszynski from Strasbourg
Delio Mesquita, owner of the Quinta do Brunheda
Pierre Miodownick from Royal Wine Co.
FROM PORTUGAL´S ONLINE NEWSPAPER
www.portugal diario.iol. pt/noticia. php?id=752827& div_id=291
Vem aí o vinho do Porto «Kosher»
Here comes Kosher Port wine
2006/12/17 14:40
Empresa belga vai produzir no Douro vinho segundo as
tradições judaicas
Um grupo empresarial belga prepara-se para lançar no
mercado internacional um Vinho do Porto «kosher»,
produzido no Douro segundo as tradições judaicas,
disse o presidente da associação Ladina, Manuel Lopes
Azevedo, citado pela Lusa.
«É a primeira vez que se produz Vinho do Porto kosher,
segundo as regras judaicas e com supervisão de
qualidade e pureza feita por um rabino», disse Manuel
Azevedo, acrescentando que o grupo belga que teve a
ideia comprou umas vinhas no Douro e deverá em breve
começar a exportar para os Estados Unidos.
O presidente da Ladina, associação criada em 2004 no
Porto para resgatar a herança judaica do povo
português, lamentou que Portugal não esteja a
aproveitar o «renascimento grande» das tradições
judaicas que se verifica em vários pontos do Mundo.
Manuel Azevedo destacou o sucesso que estão a ter as
primeiras experiências de produtos portugueses
«kosher» em 500 anos, como o azeite de Penamacor e o
vinho de Belmonte, que têm sido muito procurados
sobretudo no mercado norte-americano.
A Ladina promoveu desde a sua fundação várias
iniciativas com o objectivo de reavivar a memória da
presença de judeus em Portugal, revalorizando o papel
que tiveram no país e na diáspora os cristãos-novos
portugueses (ou marranos, os judeus baptizados à força
em 1497).
Logo no arranque, a associação participou na
organização do 1º Congresso de Marranos em Portugal,
no Porto, e ao fim da tarde de hoje realiza no local
da antiga Judiaria do Olival, também no Porto, uma
cerimónia rara no país, de acendimento da terceira das
nove velas da «Hanukah», candelabro de oito braços
usado pela religião judaica.
Manuel Azevedo referiu ainda que a Ladina está a
preparar um «Guia Turístico do Portugal Judaico»,
esperando que o Ministério da Cultura apoie esta
pubicação e a sua difusão.
2006/12/18
OLIVAL HANUKAH PHOTO CREDITS
PAULO GASPAR FERREIRA
Fine Art Photography
(O) Porto, Portugal
paulo.gaspar.ferreira@in-libris.pt
www.paulogasparferreira.web.pt
(351) 91 999 1597 (mobile)
PAULO GASPAR FERREIRA
Fine Art Photography
(O) Porto, Portugal
paulo.gaspar.ferreira@in-libris.pt
www.paulogasparferreira.web.pt
(351) 91 999 1597 (mobile)
OLIVAL HANUKIAH CEREMONY, WELCOMING REMARKS TO THE ASSEMBLED AND PORTUGUESE MEDIA (translation)
Porto Portugal
Escadas da Esnoga/
Stairs of the Synagogue Square,
Olival
Dec. 17, 2006 (nightfall)
mlopesazevedo
Welcome everyone,
Ladina is an association of Sephardic Marrano culture dedicated to rescuing the memory and culture of our Jewish people who in 1497, the year of the forced baptism, constituted a fifth of the Portuguese population.
We light these candles to celebrate Hanukah, the festival of lights which comemorates the re-taking of the Temple.
We light these candles in memory of Captain Barros Basto, Apostle of the Marranos, a man of vision and courage who in the 1930s built a magnificent Jewish Cathedral of the North. He was a victim of the New State and of Catholic intregalism. He suffered an injustice and needs to be rehabilitated.
We light these candles in memory of the victims of the Inquisition, of whom 3,000 were burned, some alive, like Professor Antonio Homem, Chancelor of Coimbra University, Abbot of the Cathedral, and secret rabbi who was burned alive in 1624 at an auto de fe in Lisbon.
We also remember our people who fled the Inquisition for places incognito, such as Amsterdam, London, New York, Salonica, Venice and Brazil.
Also, in this place, we remember Gabriel da Costa (Uriel Acosta) who was born here, around the corner, on Sao Miguel Street before he fled to Amsterdam where he inspired the great philosopher Bento Espinosa (Baruch Spinoza), whose family came from Evora, Lisbon, Porto and Ponte de Lima. Uriel is the great forgotten Marrano intellectual of Porto.
We hope that in this era of tolerance, our people are able rescue their cultural and religious memory.
(Following these opening remarks, Mr. Ferrão Filipe, director of the Israeli Community of Porto and Isabel Barros Basto Lopes, granddaughter of the Captain addressed the assembled. Then rabbi Eliezer Shai Di Martiano (courtesy Shavei Israel), initiated the ceremony.)
Porto Portugal
Escadas da Esnoga/
Stairs of the Synagogue Square,
Olival
Dec. 17, 2006 (nightfall)
mlopesazevedo
Welcome everyone,
Ladina is an association of Sephardic Marrano culture dedicated to rescuing the memory and culture of our Jewish people who in 1497, the year of the forced baptism, constituted a fifth of the Portuguese population.
We light these candles to celebrate Hanukah, the festival of lights which comemorates the re-taking of the Temple.
We light these candles in memory of Captain Barros Basto, Apostle of the Marranos, a man of vision and courage who in the 1930s built a magnificent Jewish Cathedral of the North. He was a victim of the New State and of Catholic intregalism. He suffered an injustice and needs to be rehabilitated.
We light these candles in memory of the victims of the Inquisition, of whom 3,000 were burned, some alive, like Professor Antonio Homem, Chancelor of Coimbra University, Abbot of the Cathedral, and secret rabbi who was burned alive in 1624 at an auto de fe in Lisbon.
We also remember our people who fled the Inquisition for places incognito, such as Amsterdam, London, New York, Salonica, Venice and Brazil.
Also, in this place, we remember Gabriel da Costa (Uriel Acosta) who was born here, around the corner, on Sao Miguel Street before he fled to Amsterdam where he inspired the great philosopher Bento Espinosa (Baruch Spinoza), whose family came from Evora, Lisbon, Porto and Ponte de Lima. Uriel is the great forgotten Marrano intellectual of Porto.
We hope that in this era of tolerance, our people are able rescue their cultural and religious memory.
(Following these opening remarks, Mr. Ferrão Filipe, director of the Israeli Community of Porto and Isabel Barros Basto Lopes, granddaughter of the Captain addressed the assembled. Then rabbi Eliezer Shai Di Martiano (courtesy Shavei Israel), initiated the ceremony.)
2006/12/13
CONVITE CELEBRAÇÃO FESTA DAS LUZES - HANUKAH
PRIMEIRA CERIMÓNIA PÚBLICA 500 ANOS DEPOIS DA INQUISIÇÃO
INVITATION TO THE CELEBRATION OF THE FESTIVAL OF LIGHTS-HANUKAH
FIRST PUBLIC CEREMONY 500 YEARS AFTER THE INQUISITION
INAUGURAÇÃO DA EXPOSIÇÃO PERMANENTE DO CAPITÃO BARROS BASTO DA COMUNIDADE ISRAELITA DO PORTO/
INAUGARATION OF THE CAPTAIN BARROS BASTO PERMANENT EXHIBIT OF THE ISRAELI COMMUNITY OF PORTO
PRIMEIRA CERIMÓNIA PÚBLICA 500 ANOS DEPOIS DA INQUISIÇÃO
INVITATION TO THE CELEBRATION OF THE FESTIVAL OF LIGHTS-HANUKAH
FIRST PUBLIC CEREMONY 500 YEARS AFTER THE INQUISITION
INAUGURAÇÃO DA EXPOSIÇÃO PERMANENTE DO CAPITÃO BARROS BASTO DA COMUNIDADE ISRAELITA DO PORTO/
INAUGARATION OF THE CAPTAIN BARROS BASTO PERMANENT EXHIBIT OF THE ISRAELI COMMUNITY OF PORTO
LADINA PRESS RELEASE
HANUKKAH PUBLIC LIGHTING CEREMONY IN PORTO, PORTUGAL-FIRST TIME IN 500 YEARS SINCE THE FORCED BAPTISM OF 1497.
Ladina-Association of Sephardic Culture
Rua Nova Da Alfandega, No. 108-1, 4050-431
Porto, Portugal, www.ladina.blogspot .com
On Sunday December 17, 2006 at 17h30, Ladina will hold a public ceremony, lighting the 3rd candle on a giant three metre(10 feet) Hanukkahia (Menorah) in the Olival, the old Jewish quarter of Porto, Portugal. It is the first time since the forced baptism of Portuguese Jews (Sephardim) in 1497 that such a ceremony has been held in Portugal even though a great number of Portuguese people are of Jewish descent. Some historians estimate that approximately one fifth of Portugal's one million people in 1497 were forcibly converted. These Jews became known as New Christians or Marranos (ostensible Catholics with Jewish hearts).
Following the forced baptism, the King compelled intermarriage between New Christians and Old Christians so that today a majority of Portugal's population is a result of that mixture. There is virtually no anti-semitism in Portugal. Portugal was a safe haven for Jews during the second world war. According to a recent European Union survey, Portugal is the least anti-semetic country in the Union. Jewish values, traditions, and culinary habits continue to this very day in Portugal. The Catholic church has lost much of its power, unlike the days of the Inquisition when prominent Jewish intellectuals, such as Antonio Homem, chancellor of Coimbra university, head priest of the cathedral in Coimbra, advisor to the pope, but burned alive in Lisbon in 1624 for being a secret rabbi! His file in the national archives occupiesmore than 1,000 pages.
Recently, following the pioneer work of Captain Barros Basto who constructed a magnificant synagogue for Marranos in Porto in 1938 at a time when synagogues were being burned throught Europe, a Jewsih reinassance emerged in Portugal. Hardly a month goes by without a new book on Jewish history or culure. The torah was recently translated into Portuguese for the first time after 500 years. Portuguese kosher products such as olive oil and wine are now availble for the first time in 500 years. There are Marrano Returnee communities organized in Porto, Lisbon and Belmonte. There is a fledging community in the Algarve. For the first time since the pioneer work of Captain Barros Basto, the Apostle of the Marranos (see Cecil Roth, the History of the Marranos), there is a permanent rabbi (courtesy Shavei Israel) at the Kadoorie Mekor Haim synagogue in Porto, which the Captain called the Jewish Cathedral of the North!
For more information in English or Portuguese please visit the ladina blog at www.ladina.blogspot.com
HANUKKAH PUBLIC LIGHTING CEREMONY IN PORTO, PORTUGAL-FIRST TIME IN 500 YEARS SINCE THE FORCED BAPTISM OF 1497.
Ladina-Association of Sephardic Culture
Rua Nova Da Alfandega, No. 108-1, 4050-431
Porto, Portugal, www.ladina.blogspot .com
On Sunday December 17, 2006 at 17h30, Ladina will hold a public ceremony, lighting the 3rd candle on a giant three metre(10 feet) Hanukkahia (Menorah) in the Olival, the old Jewish quarter of Porto, Portugal. It is the first time since the forced baptism of Portuguese Jews (Sephardim) in 1497 that such a ceremony has been held in Portugal even though a great number of Portuguese people are of Jewish descent. Some historians estimate that approximately one fifth of Portugal's one million people in 1497 were forcibly converted. These Jews became known as New Christians or Marranos (ostensible Catholics with Jewish hearts).
Following the forced baptism, the King compelled intermarriage between New Christians and Old Christians so that today a majority of Portugal's population is a result of that mixture. There is virtually no anti-semitism in Portugal. Portugal was a safe haven for Jews during the second world war. According to a recent European Union survey, Portugal is the least anti-semetic country in the Union. Jewish values, traditions, and culinary habits continue to this very day in Portugal. The Catholic church has lost much of its power, unlike the days of the Inquisition when prominent Jewish intellectuals, such as Antonio Homem, chancellor of Coimbra university, head priest of the cathedral in Coimbra, advisor to the pope, but burned alive in Lisbon in 1624 for being a secret rabbi! His file in the national archives occupiesmore than 1,000 pages.
Recently, following the pioneer work of Captain Barros Basto who constructed a magnificant synagogue for Marranos in Porto in 1938 at a time when synagogues were being burned throught Europe, a Jewsih reinassance emerged in Portugal. Hardly a month goes by without a new book on Jewish history or culure. The torah was recently translated into Portuguese for the first time after 500 years. Portuguese kosher products such as olive oil and wine are now availble for the first time in 500 years. There are Marrano Returnee communities organized in Porto, Lisbon and Belmonte. There is a fledging community in the Algarve. For the first time since the pioneer work of Captain Barros Basto, the Apostle of the Marranos (see Cecil Roth, the History of the Marranos), there is a permanent rabbi (courtesy Shavei Israel) at the Kadoorie Mekor Haim synagogue in Porto, which the Captain called the Jewish Cathedral of the North!
For more information in English or Portuguese please visit the ladina blog at www.ladina.blogspot.com
2006/12/12
Press release-Cerimonia Publica de hanukah na antiga judiaria do Olival, Porto, Dez. 17 as 1730
LADINA - Associação de Cultura Sefardita
Rua Nova da Alfandega, 108-1, 4050-431
Porto, Portugal, www.ladina.blogspot.com
Ex.ma Redacção
A LADINA–Associação de Cultura Sefardita leva a efeito no próximo domingo,
17 de Dezembro, pelas 17h30, uma cerimónia pública na antiga Judiaria do
Olival (no largo térreo compreendido entre as Escadas da Esnoga e o
cruzamento das ruas de S. Miguel e da Vitória),de acendimento da 3ª vela da
Hanukia, com a presença do Rabino da Comunidade Israelita do Porto, Elezier
Shai di Martino. A nossa intenção com este acto simbólico efectuado pela
primeira vez em Portugal, desde o baptismo forçado de 1497,é tão somente
assinalar, na sequência como enunciamos acima,a Festa das Luzes –Hanukah,
Hag ha-Ourim– uma cerimónia judaica comemorando a restauração do culto
israelita no Templo pelos Macabeus (163 anos antes da e. c.). Cumpre
assinalar a instalação, no referido local, de um candelabro de oito braços
(HanuKiah) de três metros de altura, pelo período de 9 dias. Na ocasião
acender-se-á a terceira vela de nove do candelabro. Assim, a celebração que
hoje se anuncia aos meios de comunicação não visa apenas divulgar
previamente as fórmulas da prática religiosa e sacramental judaica, mas
pretende ser um evento onde se faz alusão à história portuguesa associada
aos marranos vítimas durante séculos da intolerância e do dogmatismo dos
poderes eclesiásticos. Numa altura em que não toma mais em conta o carácter
conflitivo da história e a liberdade cultual é já uma evidência ganha
importância, a este propósito,a exposição evocativa da Obra do Resgate do
capitão Arthur Barros Basto (Bem Rosh) por ocasião do 119º aniversário
(18/12/887. Esta mostra patente na Sinagoga Mekor Haim (Fonte da Via),Rua
Guerra Junqeiro, 340, dá conta da várias fases evolutivas da vida e obra do
"Apóstolo dos Maranos" já nos primórdios do século XX.
A LADINA é uma Associação criada em 2004, no Porto, para resgatar a herança
judaica do nosso povo. (vidé www.ladina.blogspot.com ou
www.ladina-sefarad.com).
Temos desenvolvido iniciativas variadas: no seu arranque esteve ligada à
organização do 1º Congresso de Marranos em Portugal no Porto. A questão da
importância ou da primazia da herança sefardita no burgo portuense tem-nos
levado a organizar tertúlias mensais, em colaboração com o Clube Literário
do Porto, Fundação Luís Araújo, cuja intenção é divulgar o essencial e
específico da cultura e da espiritualidade marrana até ao presente entre
nós. Para além da colaboração no lançamento do primeiro azeite kosher
português Ribeiro dos Santos, a LADINA participou no acto inaugural do Museu
Judaico de Belmonte. Dentro do seu programa de acção alargado, que acabámos
de expôr, contam-se ainda as "demarches" na reabilitação do capitão Barros
Basto (activista em prol do resgate dos marranos que foi perseguido pelo
Estado Novo), mas também a determinação na criação de um Museu Judaico no
Porto que é uma falta sensível na memória daqueles que muito contribuíram
para o desenvolvimento deste burgo.
A LADINA vem solicitar a cobertura noticiosa de V.Exas para este evento, bem
como a eventual divulgação do mesmo. Estamos disponíveis para todas as
informações que haja por bem necessárias através do Tel. 917553042
(Jorge Neves).
Com os melhores cumprimentos,
Alexandre Teixeira Mendes
Porto, 10 de Dezembro de 2006
LADINA - Associação de Cultura Sefardita
Rua Nova da Alfandega, 108-1, 4050-431
Porto, Portugal, www.ladina.blogspot.com
Ex.ma Redacção
A LADINA–Associação de Cultura Sefardita leva a efeito no próximo domingo,
17 de Dezembro, pelas 17h30, uma cerimónia pública na antiga Judiaria do
Olival (no largo térreo compreendido entre as Escadas da Esnoga e o
cruzamento das ruas de S. Miguel e da Vitória),de acendimento da 3ª vela da
Hanukia, com a presença do Rabino da Comunidade Israelita do Porto, Elezier
Shai di Martino. A nossa intenção com este acto simbólico efectuado pela
primeira vez em Portugal, desde o baptismo forçado de 1497,é tão somente
assinalar, na sequência como enunciamos acima,a Festa das Luzes –Hanukah,
Hag ha-Ourim– uma cerimónia judaica comemorando a restauração do culto
israelita no Templo pelos Macabeus (163 anos antes da e. c.). Cumpre
assinalar a instalação, no referido local, de um candelabro de oito braços
(HanuKiah) de três metros de altura, pelo período de 9 dias. Na ocasião
acender-se-á a terceira vela de nove do candelabro. Assim, a celebração que
hoje se anuncia aos meios de comunicação não visa apenas divulgar
previamente as fórmulas da prática religiosa e sacramental judaica, mas
pretende ser um evento onde se faz alusão à história portuguesa associada
aos marranos vítimas durante séculos da intolerância e do dogmatismo dos
poderes eclesiásticos. Numa altura em que não toma mais em conta o carácter
conflitivo da história e a liberdade cultual é já uma evidência ganha
importância, a este propósito,a exposição evocativa da Obra do Resgate do
capitão Arthur Barros Basto (Bem Rosh) por ocasião do 119º aniversário
(18/12/887. Esta mostra patente na Sinagoga Mekor Haim (Fonte da Via),Rua
Guerra Junqeiro, 340, dá conta da várias fases evolutivas da vida e obra do
"Apóstolo dos Maranos" já nos primórdios do século XX.
A LADINA é uma Associação criada em 2004, no Porto, para resgatar a herança
judaica do nosso povo. (vidé www.ladina.blogspot.com ou
www.ladina-sefarad.com).
Temos desenvolvido iniciativas variadas: no seu arranque esteve ligada à
organização do 1º Congresso de Marranos em Portugal no Porto. A questão da
importância ou da primazia da herança sefardita no burgo portuense tem-nos
levado a organizar tertúlias mensais, em colaboração com o Clube Literário
do Porto, Fundação Luís Araújo, cuja intenção é divulgar o essencial e
específico da cultura e da espiritualidade marrana até ao presente entre
nós. Para além da colaboração no lançamento do primeiro azeite kosher
português Ribeiro dos Santos, a LADINA participou no acto inaugural do Museu
Judaico de Belmonte. Dentro do seu programa de acção alargado, que acabámos
de expôr, contam-se ainda as "demarches" na reabilitação do capitão Barros
Basto (activista em prol do resgate dos marranos que foi perseguido pelo
Estado Novo), mas também a determinação na criação de um Museu Judaico no
Porto que é uma falta sensível na memória daqueles que muito contribuíram
para o desenvolvimento deste burgo.
A LADINA vem solicitar a cobertura noticiosa de V.Exas para este evento, bem
como a eventual divulgação do mesmo. Estamos disponíveis para todas as
informações que haja por bem necessárias através do Tel. 917553042
(Jorge Neves).
Com os melhores cumprimentos,
Alexandre Teixeira Mendes
Porto, 10 de Dezembro de 2006
RESCUING OUR MEMORY
Portugal, Kislev, 14, 5767
m. lopes azevedo
In 1497, the year of the forced baptism, there were Jewish neighbourhoods in just about every city and town in Portugal. Some cities, such as Lisbon, Porto and Coimbra had several Judiarias, each with their own house of worship. King Manuel ordered the Judiarias dismantled, the gates taken down, the street names changed and he directed his magistrates to seize the synagogues and their contents. Many synagogues were converted to churches, others given or sold to the king`s favourites. Few examples known today are the Luso-Hebraic Abraham Zacuto museum in Tomar and the former synagogue In Evora which is now used for tourist accomodation . In Castelo Vide, the former synagogue is being transformed into a museum.
In Lisbon, there were probably five synagogues at the time (watch for Ladina`s upcoming posts on the synagogues of Lisbon before 1497) but the Great synagogue in the Judiaria Grande or Velha was the grandest of all. It even had silk upholstered benches. There is no public signage of any of the synagogues of Lisbon (except for an erroneous sign in front of the church on Rua Alfandega), or of its four Judiarias. The situation is much the same throughout the country, with a few exceptions.
Ladina is dedicated to rescuing the memory of the Portuguese Jewish people and has embarked on a campaign to persuade elected officials to identify and erect public signage in former Judiarias. It would be helpful if elected officials such as mayors, councilors and ministers were made aware of the merits of recognizing the Jewish heritage of Portugal, especially for people living in the diaspora.
Our first letter is to the mayor of Lisbon regarding a development application involving a building located at the site of one of the 10 or so former gates of the Judiaria Grande, close to the the former Great synagogue. We invite you to make your views known , and don't forget that if your Portuguese is a little rusty, English is one of the official languages of the E.U.(unfortunately Portuguese is not).
Portugal, Kislev, 14, 5767
m. lopes azevedo
In 1497, the year of the forced baptism, there were Jewish neighbourhoods in just about every city and town in Portugal. Some cities, such as Lisbon, Porto and Coimbra had several Judiarias, each with their own house of worship. King Manuel ordered the Judiarias dismantled, the gates taken down, the street names changed and he directed his magistrates to seize the synagogues and their contents. Many synagogues were converted to churches, others given or sold to the king`s favourites. Few examples known today are the Luso-Hebraic Abraham Zacuto museum in Tomar and the former synagogue In Evora which is now used for tourist accomodation . In Castelo Vide, the former synagogue is being transformed into a museum.
In Lisbon, there were probably five synagogues at the time (watch for Ladina`s upcoming posts on the synagogues of Lisbon before 1497) but the Great synagogue in the Judiaria Grande or Velha was the grandest of all. It even had silk upholstered benches. There is no public signage of any of the synagogues of Lisbon (except for an erroneous sign in front of the church on Rua Alfandega), or of its four Judiarias. The situation is much the same throughout the country, with a few exceptions.
Ladina is dedicated to rescuing the memory of the Portuguese Jewish people and has embarked on a campaign to persuade elected officials to identify and erect public signage in former Judiarias. It would be helpful if elected officials such as mayors, councilors and ministers were made aware of the merits of recognizing the Jewish heritage of Portugal, especially for people living in the diaspora.
Our first letter is to the mayor of Lisbon regarding a development application involving a building located at the site of one of the 10 or so former gates of the Judiaria Grande, close to the the former Great synagogue. We invite you to make your views known , and don't forget that if your Portuguese is a little rusty, English is one of the official languages of the E.U.(unfortunately Portuguese is not).
O RESGATE DA NOSSA MEMÓRIA
Portugal, Kislev 14, 5767
mla (traduçaõ de Luis Gonzaga Grego)
Em 1497, o ano do baptismo forçado, havia bairros judeus em quase todas as vilas e cidades de Portugal. Algumas como Lisboa, Porto e Coimbra tinham várias Judiarias, cada uma das quais com os seus locais de oração. O Rei D. Manuel I ordenou o desmantelamento das Judiarias, mandou deitar abaixo os portões, mandou alterar os nomes das ruas e ordenou aos seus magistrados confiscarem as sinagogas e os seus bens. Muitas sinagogas foram convertidas em igrejas enquanto que outras foram dadas ou vendidas aos favoritos do Rei. Actualmente restam poucos exemplos como em Tomar o Museu Luso-Hebraico Abrão Zacuto e a antiga sinagoga de Évora hoje em dia transformada em local turístico. Também em Castelo de Vide a antiga sinagoga foi transformada em museu.
Em Lisboa chegaram a haver provalvelmente cinco sinagogas (aguarde pelos próximos posts da Ladina sobre as antiga sinagogas de Lisboa) mas a maior de todas foi a Grande sinagoga, na Judiaria Velha. Tinham inclusivamente bancos estofados de seda. Não há sinais públicos de qualquer das sinagogas de Lisboa (excepto uma indicação errada em frente da igreja na Rua da Alfândega), ou das suas quatro Judiarias. A situação é semelhante um pouco por todo o país, tirando algumas excepções.
A Ladina dedica-se a resgetar a memória dos Judeus Portugueses e abraçou uma campanha para persuadir as autoridades locais a identificar e assinalar os locais onde existiram antigas Judiarias. Seria benéfico se os eleitos pelo povo, presidentes de câmara, deputados e ministros ficassem conscientes das vantagens do reconhecimento da herança cultural Judaica de Portugal e em particular para a diáspora portuguesa.
A nossa primeira carta é endereçada ao Exmo. Presidente da Câmara de Lisboa e tem por finalidade um processo de identificação envolvendo um edifício localizado perto de uma das 10 portas da Judiaria Velha, perto da antiga Grande Sinagoga.
Convidamo-lo a apresentar-lhes os seus pontos de vista.
Portugal, Kislev 14, 5767
mla (traduçaõ de Luis Gonzaga Grego)
Em 1497, o ano do baptismo forçado, havia bairros judeus em quase todas as vilas e cidades de Portugal. Algumas como Lisboa, Porto e Coimbra tinham várias Judiarias, cada uma das quais com os seus locais de oração. O Rei D. Manuel I ordenou o desmantelamento das Judiarias, mandou deitar abaixo os portões, mandou alterar os nomes das ruas e ordenou aos seus magistrados confiscarem as sinagogas e os seus bens. Muitas sinagogas foram convertidas em igrejas enquanto que outras foram dadas ou vendidas aos favoritos do Rei. Actualmente restam poucos exemplos como em Tomar o Museu Luso-Hebraico Abrão Zacuto e a antiga sinagoga de Évora hoje em dia transformada em local turístico. Também em Castelo de Vide a antiga sinagoga foi transformada em museu.
Em Lisboa chegaram a haver provalvelmente cinco sinagogas (aguarde pelos próximos posts da Ladina sobre as antiga sinagogas de Lisboa) mas a maior de todas foi a Grande sinagoga, na Judiaria Velha. Tinham inclusivamente bancos estofados de seda. Não há sinais públicos de qualquer das sinagogas de Lisboa (excepto uma indicação errada em frente da igreja na Rua da Alfândega), ou das suas quatro Judiarias. A situação é semelhante um pouco por todo o país, tirando algumas excepções.
A Ladina dedica-se a resgetar a memória dos Judeus Portugueses e abraçou uma campanha para persuadir as autoridades locais a identificar e assinalar os locais onde existiram antigas Judiarias. Seria benéfico se os eleitos pelo povo, presidentes de câmara, deputados e ministros ficassem conscientes das vantagens do reconhecimento da herança cultural Judaica de Portugal e em particular para a diáspora portuguesa.
A nossa primeira carta é endereçada ao Exmo. Presidente da Câmara de Lisboa e tem por finalidade um processo de identificação envolvendo um edifício localizado perto de uma das 10 portas da Judiaria Velha, perto da antiga Grande Sinagoga.
Convidamo-lo a apresentar-lhes os seus pontos de vista.